Blog

Blog

Další krok ke schválení evropské verze české technické normy ČSN 73 4400 – máme 7 zemí, které vyslovily závazek k participaci na projektu

Evropský normalizační výbor (CEN) připravuje ve spolupráci s pracovní skupinou ÚNMZ evropskou verzi české technické normy ČSN 73 4400 Prevence kriminality – řízení bezpečnosti při plánování, realizaci a užívání škol a školských zařízení. Česká republika je v otázce metodiky prevence kriminality o krok napřed před ostatními členskými státy EU.

Výsledky hlasování o aktivaci projektu CEN/TS 14383-6 nás posunuly do další fáze standardizace. Potřebné většiny pro aktivaci na úrovni TC 325 bylo dosaženo – 6 zemí souhlasilo, 2 země nesouhlasily. Dále jsme obdrželi 6 komentářů z Norska a Dánska, které máme řešit diskusí v rámci WG 3.

Více informací naleznete v předchozím článku zde.

Projekt CEN/TS 14383-6 je jako předběžný registrován u CEN. Dle pravidel CEN bylo 34 členských států požádáno o jejich stanovisko, zda souhlasí s aktivací tohoto projetu v evropském procesu standardizace. Návrh projektu byl přijat na základě pozitivního hlasování 75 % hlasů. K jeho praktickému zahájení zbývalo nyní jen získat další dva aktivní členy, kteří přislíbí aktivní účast na projektu. Nakonec vznikne evropský návrh technické normy, která musí být potvrzena závěrečným hlasováním všech členských států CEN.
I přes velké problémy, ve kterých se nyní aktuálně ocitají všechny Evropské země, proběhla s řadou členů WG3 diskuse na téma jejich aktivnějšího zapojení do přípravy mezinárodního bezpečnostního standardu pro školy. Podpořit naši aktivitu a ochotu se zapojit nově vyslovili Norsko, Německo, Polsko a Slovensko. Do práce se rovněž zapojí i Finsko po nominaci národního experta. Celkem tedy máme k dnešnímu dni 7 zemí, které vyslovily závazek k participaci na projektu.

Všichni oceňují, co ČR dělá pro bezpečnost svých škol, ale zároveň také upozorňují, že přístup k věci je v různých Evropských zemích rozdílný, a to ať již z důvodů historických zvyklostí, nebo kulturních a sociálních. „Hodně zemí již nyní chápe potřebu systematického přístupu k bezpečnosti škol, ale zdaleka tomu tak není u všech členských zemí EU, v tom jsme hodně vepředu,“ říká Convenorka mezinárodní pracovní skupiny, která tento projekt vede, Veronika Fáberová. “A i ty země, které tuto potřebu chápou, vychází každá z jiné situace a z jiných potřeb a možností. Najít společnou řeč je proto velmi důležité, ale je to běh na delší trať. Jsme rádi, že projekt, který iniciovala ČR a o který se hodně zasadil odbor prevence kriminality MV ČR získal podporu dalších zemí“.

Pokud jde o další progres na projektu, jeho úspěšnost bude skutečně záviset na přepracování současného konceptu dokumentu do podoby, která je přijatelná pro celou Evropu, tedy např. méně konkrétní ve specifických požadavcích na jednotlivé prvky a více systematický, návodný, vysvětlující a doporučující. Návrh rovněž musí vzít v potaz velké kulturní, sociální a historické zvyklosti v různých Evropských zemích. Pokud nebudou tyto názory vyslyšeny a akceptovány, neprojde dokument dalším kolem.

K úspěšnému posunu též přispěly nové aktivity WG3 za poslední období:

  • Byl aktualizován seznam členů WG3.
  • Akvizice nových expertů z Finska, pracuje se na Švédsku a Švýcarsku.
  • Probíhá aktualizace kontaktů nejen na WG 3, ale i na další země, které hlasují – CEN je ve většině případů neuvádí anebo neaktualizuje.
  • V „Livelink“ je pro informace členům nový dokument – připomínky k hlasování, je měsíc na případné komentáře.
  • Byli kontaktováni všichni „živí“ členové WG3 s žádostí o participaci na projektu.
  • Byl zpracován návrh programu na Workshop o bezpečnosti škol a doprovodných akcích – termín byl zatím odložen, záleží na situaci s koronavirem.

Výsledky se poté mohou velmi pozitivně promítnout do vedených úvah o konceptu Smart Cities a při plánování, navrhování a pozdější realizaci veškerých staveb z pohledu kriminologických potřeb.

Zpracoval: JUDr. Tomáš Koníček, předseda TNK č. 148 a pracovník odboru prevence kriminality MV ČR, tel.: 974 833 217, e-mail: tomas.konicek@mvcr.cz

 

Zdroj: https://www.mvcr.cz/clanek/dalsi-krok-ke-schvaleni-evropske-verze-ceske-technicke-normy-csn-73-4400-mame-7-zemi-ktere-vyslovily-zavazek-k-participaci-na-projektu.aspx


Muži na zastávce v Brně explodovala v tašce výbušnina

Na konečné zastávce tramvaje na Staré Osadě v Brně explodovala v pátek dopoledne podomácku vyrobená výbušnina, kterou měl v tašce 61letý muž. Toho s vážným poraněním ruky převezla záchranka do nemocnice, nikdo další nebyl zraněn. Policie u muže následně provedla domovní prohlídku, našla vojenskou pyrotechniku.

K explozi došlo kolem 9:30. „Muž podle našich informací utrpěl devastují poranění ruky. Podle všeho mu v tašce vybuchla podomácku vyrobená pyrotechnika. Zjišťujeme, jaká látka to přesně byla, jak si ji vyrobil a kde k ní přišel,“ uvedl policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Detektivové zatím nemohli muže vyslechnout, neboť je v péči lékařů.

„Měli jsme informaci, že došlo k výbuchu skleněné lahve. Na místě jsme se postarali o muže, který utrpěl těžké poranění ruky. Po ošetření jsme ho převezli do Fakultní nemocnice u svaté Anny,“ dodala mluvčí záchranářů Michaela Bothová.

U muže policie provedla domovní prohlídku včetně nebytových prostor.

„Našli jsme nějakou vojenskou pyrotechniku a také menší množství látek, které se jevily jako nebezpečné. Pyrotechnici je převzali a odváží k odborné likvidaci,” uvedl mluvčí.

Z mužova bydliště policie preventivně evakuovala kolem poledne sedm lidí, ti se odpoledne mohou vracet zpět.

Následky výbuchu na zastávce v Brně

Následky výbuchu na zastávce v Brně  Foto: Policie ČR

 

Zdroj: https://www.novinky.cz/krimi/clanek/muzi-na-zastavce-tramvaje-v-brne-explodovala-v-tasce-vybusnina-40325067



VÝBĚR DODAVATELŮ NA ŘEŠENÍ DOTAČNÍCH PROJEKTŮ NA OCHRANU MĚKKÝCH CÍLŮ

Problematikou ochrany měkkých cílů (OMC) se zabýváme již dlouhá léta, dokonce ještě před tím, než se tomu začala moderně říkat OMC. Zúčastnili jsme se řady výběrových říze, ale i do řady výběrových řízení jsme naši nabídku nepodali. Už ze zadávací dokumentace poznáte, jestli zadavatel má k projektu nějaký vztah nebo zda je to pro něj jen povinnost, protože jsou zde dotace a běda úředníkovi, který by je nevyužil… Jsou zadavatelé, kteří vědí, co jejich kolegové nebo jimi zřizované instituce potřebují, rozumí procesu ochrany měkkých cílů, chtějí do svých projektů zapojit co nejvíce zaměstnanců a začít budovat efektivní systém i třeba s oslovením veřejnosti. Ale jsou i taková výběrka, kde chtějí pro co nejvíc institucí vypracovat jeden a ten samý dokument a další potřebné návazné kroky budou realizovat třeba až v dalším období. Zkrátka, každý k tomu přistupuje jinak. V článku se snažíme popsat naše nejlepší zkušenosti.

Bohužel často se setkáváme s tím, že si instituce buď nevědí rady, anebo o daném nechtějí moc přemýšlet, a tak vypíší soutěž, kde jediným kritériem výběru je nejnižší cena.  Nezpochybňuji, že se mají instituce chovat hospodárně, ale všichni víme, jak to také často dopadá, při pořizování nejlevnějších věcí anebo služeb.  Spíš bych to mnohdy nazvala plýtváním, protože výsledkem jsou pak často zpracované dokumenty, které pro jejich nízkou kvalitu nikdo stejně nečte anebo školení, ze kterých lidé utíkají už po první přestávce.

Ze zkušenosti mohu doporučit přístup k výběru dodavatele, kdy 30-40% váhy hodnocení tvoří cena a 60-70% váhy jsou kvalitativní kritéria.

Ano, máte pravdu, že zákon to umožňuje. Proč tedy je tento nástroj tak málo využíván a stále upřednostňování hodnocení, kde 100% měřítkem je nejnižší cena?

Nechci sahat nakupujícím úředníkům do svědomí, ale mnohdy se zde snoubí nepochopení, co vlastně nakupují, ale i neochota být iniciativní a přijít s novým řešením či nízká míra osobní statečnosti předložit ke schválení dokument, který je potřeba obhájit. Také jsou někde nastavena pravidla i tak, že nákupní oddělení rozhoduje o výběru dodavatele a uživatele služby k tomu ani nepřizve.

Často slýchám argument, že členové hodnotící komise nebudou ochotni hodnotit nabídky z hlediska kvalitativních kritérií, protože dané problematice nerozumí. I když je problematika OMC poměrně nová, týká se absolutně všech pracovníků dané instituce. Vždycky říkám, nejde o nukleární vědu, ale o zdravý selský rozum, jak přemýšlet o možných hrozbách a jak preventivně snižovat rizika možnosti vzniku mimořádných bezpečnostních událostí. Implementace zásad OMC je proces, podobný, jako když se instituce připravuje třeba na nějakou certifikaci, zavádí do praxe novou normu a podobně. Je životně důležité, aby klíčoví lidé byli do procesu zapojeni jako první (zpravidla vedení) a aby všichni zaměstnanci pochopili, proč jsou nové procesy, dokumentace, školení a nácviky pro ně důležité – že je to především pro jejich bezpečnost a ochranu zdraví a životů. Členové výběrové komise tomu musí porozumět jako první – oni jsou pak zodpovědní, pokud finanční prostředky přidělené státem jsou utraceny na dokumenty, podle kterých se nikdo nebude řídit, studie, plné balastního textu, kde skutečná informační hodnota začíná až někde na straně 85 a závěr je, že je potřeba investovat řádově desítky milionů korun. Lektoři, kteří možná tak dokáží odcitovat pasáže z metodik MV, ale zaměstnance nic nového nenaučí, nepomohou jim pochopit co mohou oni sami udělat proto, aby byli bezpečnější, jak se vyhnout rizikovým situacím a jak se zachovat, když už se, bohužel, do takové krizové situace dostanou.

Co vlastně má být dobrým výsledkem či výstupem z projektu na ochranu měkkých cílů?

Především je to zmapování současné situace, jak je instituce zranitelná. Určení bezpečnostních incidentů, které jsou nejpravděpodobnější, že k nim může dojít a také události, jejichž pravděpodobnost je možná malá, ale dopad na společenství by byl obrovský. Určení bezpečnostních priorit instituce, zmapování jejích bezpečnostních slabin a sestavení plánu opatření, jak do budoucna minimalizovat újmy, a to především na zdraví a životech všech lidí, kteří se na daném místě pohybují: zaměstnanců, návštěvníků, pacientů, žáků, dodavatelů, veřejnosti apod. Zpracování bezpečnostních a koordinačních plánů. Potřebujete mít od vaší vybrané firmy zpracované dokumenty, které pochopí každý zaměstnanec, nikoliv mnohastránkové studie, kterými se málokdo prokouše do konce. Řešení zpravidla leží někde jinde – v kombinaci nastavení (a dodržování) režimových opatření, výcvikem lidí, aby věděli, jak správně zareagovat, ale také i v rozumných investicích do nových bezpečnostních technologií, ale vždy se musí jednat o kombinaci těchto tří prvků. Samotná bezpečnostní technika ještě nikdy nikoho nespasila.

Zpátky k výběru dodavatele služeb. První kritériem jsou vlastně kvalifikační předpoklady účastníka – Technická kvalifikace.

Ano, projekty OMC se zpravidla sestávají z prokázání referencí a také ze složení odborníků řešitelského týmu.

Reference – je potřeba si uvědomit, že OMC je de facto mladá disciplína a že dotační projekty OMC se vlastně realizují letos teprve druhým rokem. I dříve se realizovaly dílčí projekty z prostředků institucí, ale ceny za zakázky se pohybovaly od cca patnácti do třiceti tisíc.

Pokud chcete vybrat dodavatele, který má zkušenosti s projekty OMC a nikoliv jen bezpečnostními projekty, vyžadujte reference na zpracování podobných dokumentů, školení a dalšího předmětu plnění, které je součástí i Vašeho projektu. Reference v podobě jiných bezpečnostních aktivit nejsou v tomto případě relevantní. Firmy se mohou takovými referencemi prokázat maximálně od roku 2017, kdy se datují první vydání koncepce a metodik MV – na to pozor, dost často si zadavatel neuvědomí, že starší reference skutečně nejsou relevantní, neboť metodiky neexistovaly.

Pokud jde o cenu zakázky – dosud nebyly ceny v tomto oboru nikterak závratné. Běžná praxe nákupních oddělení je, že když je zakázka například za 1,5 mil Kč chtějí doložit referenci za 700,000. To je v tomto oboru v současné době zcela nereálné. Dílčí projekty OMC se pohybují cca od 150,000,- Kč výše.

Prokazování referencí potvrzením podepsaným statutárem zadavatele je také jen zbytečnou formalitou. Jednak se vždy u referencí vždy uvádí spojení na kontaktní osobu klienta, která je schopná skutečné reference poskytnout, dále také zpravidla soutěžící stvrzuje pravdivost referencí podpisem na čestném prohlášení a konečně lze také reference většinou jednoduše dohledat ve volně přístupném registru smluv.

A jak je to s prokázáním profesní způsobilosti?

Jako jediná poslední země v EU nemáme přijat zákon o bezpečnostních činnostech, takže bezpečnostní poradenství a vzdělávání nyní může de facto poskytovat kdokoliv. Obvykle se do výběrových zadávaček předepisuje doložení dokladu o oprávnění podnikat v rozsahu předmětu odpovídajícímu předmětu veřejné zakázky, například:

  • Poradenská a konzultační činnost, zpracování odborných studií a posudků
  • Ostraha majetku a osob
  • Poskytování služeb v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
  • Poskytování technických služeb k ochraně majetku a osob

Ale de facto nakupujete lektorskou a poradenskou činnost, takže může soutěžit kdokoliv, kdo se zabývá nějakou poradenskou činností.

A jak je to s požadavky na další prokázání kvalifikace, například odborná způsobilost řešitelského týmu?

Zadavatel by měl definovat požadavky na minimální počet členů realizačního týmu. Těch nemusí být moc, ale je třeba si uvědomit, že by měl zadavatel chtít od dodavatele prokázat jakousi zastupitelnost. V případě, že jediná osoba nebo jediný lektor onemocní, projekt se pak zastaví a je jedno, jak velké penále pak máte ve smlouvě.

Nejvyšší dosažené vzdělání není rozhodující. Rozhodující by měla být délka praxe a skutečné zkušenosti s aktivitami podobnými předmětu plnění. To, že někdo vystudoval VŠ, či působil 10 let u Armády ještě neznamená, že má osobní zkušenosti s výkonem činností shodných v předmětu plnění.

Za rozumné požadavky považuji:

  • Vedoucí realizačního týmu nebo Garant projektu

Zde nerozhoduje dosažené nejvyšší vzdělání, ale naopak dlouholetá praxe v dané problematice nebo jí podobné. Jestliže je předmětem plnění zpracování dokumentů, školení, zajištění nákupu věcných bezpečnostních prostředků, součinnostní cvičení apod. – měl by tento člověk schopen, bez ohledu na jiné, především prokázat v čestném prohlášení, že takové zkušenosti skutečně má, že podobné projekty a činnosti již dříve řešil a vykonával. Myslím, že je zde vhodné prokázat alespoň 7-10 let praxe se všemi výše jmenovanými aktivitami.

  • Člen realizačního týmu, někdy také nazýván Auditor nebo Zpracovatel dokumentace

Doporučuji praxi minimálně 5 let, ale čím delší, tím lepší. I zde by měl doložit, na jakých konkrétních relevantních projektech pracoval.

  • Lektor

Musí prokázat jak zkušenosti s lektorskou činností (pro vzdělávací akce), tak i praktické zkušenosti s aktivitami pro nácviky (výcvikové akce). Není to jedna a ta samá disciplína, a proto i příslušná ministerstva ve svých dotačních výzvách rozlišují akce vzdělávací a výcvikové (nácviky, cvičení). Jedna věc je jen teoreticky přednášet a druhá je vést praktický odborný výcvik. Zkušenosti zjistíte jednoduše, nechte si doložit seznam realizovaných školících i výcvikových akcí a stručný popis, co bylo předmětem dané vzdělávací nebo výcvikové akce.

  • Člen realizačního týmu – pro cvičení s PČR

Vzhledem k tomu, že prioritou dotačních výzev pro letošní rok byla i realizace součinnostních cvičení a žadatelé museli k žádosti připojit i dohodu s krajskými ředitelstvími PČR, je do týmu třeba zařadit člověka, který s přípravou a realizací takových cvičení má zkušenosti. Zpravidla bude mít předchozí praxi u PČR, ale zase, nechte si vypsat, na jakých cvičeních, případně na jejich přípravě či vedení se podílel. Že někdo pracoval několik let třeba na kriminálce, ještě neznamená, že tuto zkušenost má a ovládá dovednosti potřebné k přípravě, realizaci a vyhodnocení součinnostního cvičení s PČR. Na druhou stranu i pracovníci v civilním sektoru mohou mít řadu zkušeností z podobných cvičení, takže práce u PČR určitě nemusí být podmínkou. Prokazatelné zkušenosti jsou důležité.

Když to shrnu:

  • Nejvyšší dosažené vzdělání nemusí nic nevypovídat o potřebných znalostech, dovednostech a zkušenostech pro projekt.
  • Samotná praxe v bezpečnostních agenturách či u Armády nebo Policie nemusí znamenat dostatek potřebných zkušeností a dovedností. Proto chtějte konkrétně vypsat, na jakých projektech se daný člověk podílel a jako roli v nich hrál.
  • Požadujte zastupitelnost všech funkcí v realizačním týmu. Pokud vše řeší jen jedna osoba, vystavujete se riziku. Zastupitelný musí být i lektor anebo specialista na součinnostní cvičení.

Pokud to praxe a dovednosti členů týmu umožňují, je samozřejmé, že mohou být zastupitelní navzájem.

  • Požadujte podepsaná čestná prohlášení od jednotlivých členů týmu, kde doloží, na jakých projektech skutečně pracovali, jaká byla jejich role v týmu. Vřele doporučuji, aby členové řešitelského týmu byli zaměstnanci soutěžící společnosti. Subdodávky jistě můžete povolit, ale přináší to s sebou řadu rizik a také fakt, že vy uzavřete smlouvu s jednou firmu, ale vlastní realizaci bude dělat někdo úplně jiný.
  • Požadujte ještě i doložení profesních CV členů týmu – z těch se můžete o Vašich řešitelích také dozvědět mnohé.
  • U referencí chtějte spojení na kontaktní osoby a skutečně si prověřte, jak byli se službou soutěžící společnosti spokojeni a zda Vám jí mohou doporučit.

 

A nyní se už dostaneme k vlastním hodnotícím kritériím?

Vždy doporučuji stanovit tato hodnotící kritéria:

  1. Nabídková cena – váha kritéria 30 nebo 40%
  2. Návrh na zpracování předmětu zakázky – váha kritéria 60 nebo 70%

 

Začneme u ceny?

Hodnotit by se měla nabídková cena bez DPH.

Nejvýhodnější nabídka bude oceněna bodovou hodnotou, která vznikne násobkem 100 a poměru hodnoty nejvýhodnější nabídky k hodnocené nabídce. K tomu se použije tento vzorec:

100x   nejvýhodnější nabídka    = bodová hodnota

                Hodnocená nabídka

Bodové hodnocení pak bude vynásobeno váhou kritéria, tedy 30 nebo 40%

A druhé kritérium – Zpracování předmětu zakázky?

Předmětem druhého kritéria by měl být popis, jak bude dodavatel plnit předmět plnění. Každá firma pracuje a komunikuje jiným způsobem a zadavatel by měl dopředu mít možnost poznat přístup jednotlivých soutěžících a zvolit si ten, který mu bude nejlépe vyhovovat.

Doporučuji, nechte si od soutěžících zpracovat „slohové cvičení“ jak budou k realizaci přistupovat, jak s Vámi budou komunikovat, na co dávají důraz apod. Z takového textu pak máte možnost logicky odvodit, jakou úroveň budou mít jejich další písemné dokumenty, zda hovoří jazykem, kterému čtenář – laik (tedy i členové výběrové komise) porozumí. Zda Vám vyhovuje jimi navržený způsob komunikace. Zda hodnoty, které firma vyznává, se slučují s těmi Vašimi atd. Uvidíte předem, jak pečlivě kdo přistoupí ke zpracování takového dokumentu, jak o tom bude dopředu přemýšlet, co pro něho bude důležité a kdo to naopak „ošulí“ a přistoupí k nabídce jen formálně. Aby měl text vypovídající hodnotu, ale nebyl zase příliš náročným pro členy výběrové komise, měl by být v rozsahu 5-10 stran. Uvidíte sami, zda to pro Vás bude zajímavé čtení a vtáhne Vás rovnou do projektu anebo zda to bude jen nutná formalita – tak pak budou vypadat i výsledky činnosti vybraného uchazeče.

Když předem nastavíte hodnotící škálu kritérií, zvládne takové ohodnocení udělat kterýkoliv člen výběrové komise i když s bezpečností neměl dosud velké zkušenosti – a o to přeci jde, všichni musí pochopit o čem dotovaný projekt je a proč je to pro Vás všechny dobré.

Účastník by měl předložit detailní popis návrhu celého plnění předmětu výběrového řízení.

Doporučuji hodnotit podle těchto 5 dílčích kritérií:

1) Jak detailně propracovaný, srozumitelný, komplexní a jednoznačný popis aktivit uchazeč předloží. Zhodnocení porozumění kontextu zadání předmětu zakázky.

2) Jaké uvede uchazeč konkrétní podoby získávání informací i zpracování výstupů z jednotlivých aktivit, jejich strukturu, přínos apod.

3) Logická struktura navrhovaného postupu plnění, která zajistí, že veškeré aktivity povedou k úspěšnému naplnění předmětu zakázky.

4) Odbornost navrženého postupu, využití metodických dokumentů, šíře navrhovaných řešení a popis jednotlivých kroků realizace. Prokázaná orientace v dané problematice OMC.

5) Provázanost a logická návaznost jednotlivých činností, jejich splnitelnost v daném časovém limitu, a to s ohledem na chod a současné problémy daných institucí

Jako nejlepší by měla být vyhodnocena taková nabídka, která nejlépe vyhoví výše uvedeným kritériím. Taková nabídka by měla být jasná, srozumitelná, nejdetailněji zpracovaná, s jasně definovanými výstupy, způsoby komunikace a spolupráce, popisem jednotlivých aktivit. Členové hodnotící komise si z nabídky udělají jasný přehled o způsobu spolupráce, významu projektu a jeho dílčích aktivit. Hodnotící komise by měla být složena nejlépe z odborníků na danou problematiku, ale především také se zástupci těch úseků, které budou služby čerpat (třeba ti, co budou spolupracovat při organizaci školení a nácviků).

Hodnotitelům je k dispozici hodnotící tabulka, kde budou moci přidělit 1 – 100 bodů. Každá nabídka bude hodnotitelem hodnocena z 5 výše uvedených kritérií a on jí pak přidělí počet příslušný počet bodů.

POPIS HODNOCENÍ POČET BODŮ
Profesionální úroveň zpracování nabídky.

Jasný a přehledný popis aktivit.

Dostatečně podrobný a odborný popis výstupů.

Porozumění problematice i požadavkům zadavatele.

Vyhovující způsob komunikace se zadavatelem.

Vhodně navržené, logické a proveditelné postupy.

Popsána provázanost a návaznost tvorby dokumentace, školení a nácviků.

Zahrnutý je i popis využití relevantních metodických dokumentů.

Vhodně popsán je i způsob spolupráce s PČR, případně dalšími složkami IZS.

Popsány možnosti, jak navázat a využít předchozí výstupy z loňských projektů.

 

81 – 100 bodů
Vyhovující, ale detailně méně propracovaná úroveň zpracování nabídky.

Vcelku vyhovující popis aktivit.

Obsahuje méně propracovaný popis výstupů.

Spíše rutinní prokázání porozumění problematice i požadavkům zadavatele.

Navržen způsob komunikace se zadavatelem.

Postupy jsou navržené, ale nelze posoudit jejich vhodnost a proveditelnost.

Jen formálně popsána návaznost tvorby dokumentace, školení a nácviků.

Relevantních metodické dokumenty jsou zmíněny jen okrajově.

Způsob spolupráce s PČR, případně dalšími složkami IZS je popsán jen obecně, bez detailů.

Nepopsány možnosti, jak navázat a využít předchozí výstupy z loňských projektů.

 

61 – 80 bodů
Nabídka je vyhovující, ale s výhradami.

Popis aktivit je vágní, nekonkrétní, nedostatečný, nespecifický.

Výstupy jsou popsány jen velmi obecně, vágně.

Ne zcela jednoznačné prokázání porozumění problematice i požadavkům zadavatele.

Nenavržen nebo nedostatečně popsán způsob komunikace se zadavatelem.

Postupy jsou navrženy jen velmi obrysově, nedostatečně, nelze zhodnotit jejich logickou návaznost a propracovanost.

Nedostatečně prokázaná orientace v odborné problematice, včetně vydaných metodických dokumentů.

Chybí popis spolupráce s PČR a IZS.

Není popsána návaznost na předchozí projekty a jejich výstupy.

 

41 – 60 bodů
Nabídka vyhovuje jen s velkými výhradami.

Navržený popis aktivit pravděpodobně povede ke splnění cíle projektu, ale popis je nepřesvědčivý, málo podrobný, místy ne zcela jasný.

Popis výstupů je zpracován nekvalitně.

Nabídka celkově vyznívá nejednoznačně, ne příliš přesvědčivě.

Chybí popis spolupráce s PČR, návaznost na předchozí aktivity, není dostatečně prokázána orientace v odborné problematice a vydaných metodikách.

Nabídka ne zcela reflektuje potřeby dané organizace.

 

21 – 40 bodů
Nabídka není vyhovující.

Zpracovatel neporozuměl zadání, v problematice se dostatečně neorientuje.

Nabídka je formální, stručná nebo nepřehledná, nejasná, nepropracovaná.

Navrhované aktivity jednoznačně nevedou k naplnění cíle projektu.

Chybí popis požadované dokumentace a výstupů, nejsou blíže popsány vzdělávací a výcvikové aktivity.

Zcela chybí popis spolupráce s PČR i IZS, nejsou žádné odkazy na metodické dokumenty.

1 – 20 bodů

 

Hodnocená nabídka získá číselnou hodnotu tak, že součet bodů od každého člena komise této nabídky bude poměřen s nejvýhodnější nabídkou takto:

Bodová hodnota x váha kritéria (60 nebo 70%) = počet bodů podle 2. kritéria.

Nejlépe hodnocená bude nabídka s nejvyšším počtem získaných bodů. Tedy:

Hodnota nabídky = počet bodů, tedy součet bodů přidělených jednotlivými členy hodnotící komise.

 

A jak se tedy dopracujeme k celkovému vyhodnocení nabídek?

Jednoduše. Sečteme výsledné hodnoty u jednotlivých nabídek a sestavíme celkové pořadí.

Počet bodů dle 1. kritéria + Počet bodů podle 2. kritéria = celkový počet bodů přidělených té dané nabídce.

Ještě doporučuji zaokrouhlovat směrem nahoru a vždy na 2 desetinná místa. Někdy i to může hrát velkou roli.

Vyčerpávající odpovědi. Co byste dodala ještě na závěr?

Ještě bych doporučila vyvarovat se požadavku na doložení různých certifikací a akreditací – těmi vždy disponuje v republice jen pár firem. A proč? Protože je většinou nikdo nevyžaduje a slouží tak často jako pofiderní kritérium pro „cinknuté“ zakázky. Jiná situace nastane, až takové certifikace bude vyžadovat v ČR legislativa – třeba zákon o bezpečnostních činnostech, ale čekáme na něj už 30 let a určitě to ještě nějakou chvíli potrvá.

A závěrem bych ještě doporučila nedělit plnění dotačního projektu mezi více dodavatelů. Pokud si instituce něco dokáže zpracovat či zajistit vlastními silami, je to ok. Ale pokud rozdrobíte zakázku zvlášť na zpracování dokumentace, zvlášť na školení, zvlášť na výcviky a podobně ztrácíte návaznost a provázanost jednotlivých kroků na sebe a pak také více dodavatelů, více starostí.

 

Rozhovor poskytla Veronika Fáberová, nezávislá bezpečnostní expertka.                                                                      2020

V článku bylo částečně využito znění z některých zadávacích dokumentací vypsaných kraji (například Libereckým a Olomouckým)

Odborný článek – výběr dodavatele služeb OMC


K hnutí sexuálně frustrovaných mužů se hlásí další vrah

Tři měsíce po krvavém zločinu slaví policie v kanadském Torontu úspěch. Dopadla a obvinila 17letého mladíka, který na konci února ubodal v masážním salonu 24letou ženu a další ženu a muže těžce zranil. Násilný čin byl podle detektivů ideologicky motivovaným aktem, mladík se totiž hlásí ke skupině Incel, která je považována za teroristickou organizaci. Obviněn byl proto z terorismu.

Ilustrační foto

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Incel je v podstatě zkratka anglického spojení involuntary celibate, v překladu nedobrovolný celibát. Členy této skupiny spojuje nenávist vůči ženám, pohrdání jimi, mizantropie, rasismus a odpor k sexuálně úspěšným mužům. Příčinou těchto pohnutek je časté odmítání ze strany žen, tedy nucení k celibátu, s čímž souvisí pocit méněcennosti.

Jedním z nejznámějších členů hnutí byl Elliot Rodger, který 23. května 2014 v Kalifornii zabil šest lidí a dalších čtrnáct zranil, přičemž k útoku použil nůž, pistoli a automobil. Krátce předtím nahrál video a sepsal manifest, ve kterém se zpovídal ze své nenávisti k ženám a sexuální frustrace.

V dubnu roku 2018 v Torontu vysokoškolský student Alek Minassian najel bílou dodávkou do davu a zabil deset lidí. Hlavním motivem tohoto útoku byla nenávist k ženám. Na Facebooku krátce před činem zveřejnil manifest, v němž oznamuje „počátek vzpoury lidí žijících v nedobrovolném celibátu“.

 

Zdroj: https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/clanek/k-hnuti-sexualne-frustrovanych-muzu-se-hlasi-dalsi-vrah-40324720


Muž nožem ohrožoval v tramvaji v Praze cestující, policista ho postřelil: Zákrok byl v pořádku, říká GIBS

Policista, který v polovině března postřelil v pražské tramvaji muže ohrožujícího nožem řidiče a cestující, postupoval v souladu se zákonem. K tomuto závěru dospěla Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS). Útočník, který ani přes opakované výzvy policistů nůž neodložil, utrpěl střelné zranění stehna. Nikdo z cestujících zraněn nebyl. O výsledku vyšetřování na webu informovala mluvčí GIBS Ivana Nguyenová. Kriminalisté útočníka stíhají kvůli nebezpečnému vyhrožování, výtržnictví a násilí proti úřední osobě.

Muž ohrožoval cestující 18. března v tramvaji číslo 17 na Rašínově nábřeží. Incidentu předcházela výzva řidiče tramvaje, který muže žádal, aby si nasadil roušku.

Přivolaní policisté násilníka vyzvali, aby téměř třiceticentimetrový nůž odložil. Ten to odmítl a se zbraní se proti policistům rozešel. „V tento moment policisté využili svého zákonného oprávnění a muže postřelili do oblasti stehna, a to z důvodu ochrany své osoby a ochrany života a zdraví cestujících,“ uvedla již dříve mluvčí pražské policie Lucie Drábková.

Postřeleného útočníka policisté zadrželi a poskytli mu první pomoc. Zraněný muž byl převezen do nemocnice, kde podle policie ještě kopl do podbřišku zdravotní sestru. Při vyšetřování případu vyšlo najevo, že muž ve stejný den ohrožoval nožem cestujícího i v jiné tramvaji.

Protože byl při použití služební pistole zraněn civilista, prověřovala zákrok policistů GIBS. Důvodem bylo podezření z těžkého ublížení na zdraví a zneužití pravomoci úřední osoby. „Detailním prověřováním, v rámci něhož byly vyhodnoceny všechny provedené úkony, kamerové záznamy a znalecký posudek z oboru balistiky, jsme vyhodnotili, že služební zákrok a následné použití služební zbraně bylo naprosto v souladu se zákonem,“ uvedla Nguyenová. Inspektoři proto případ odložili.

V tramvaji ohrožoval muž cestující nožem. Přivolaní policisté jej střelili do nohy.Fotogalerie

Zdroj: https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-zpravy/644176/muz-nozem-ohrozoval-v-tramvaji-v-praze-cestujici-policista-ho-postrelil-zakrok-byl-v-poradku-rika-gibs.html

Zdravotníky v Brně ohrožoval muž s nožem

Brněnští strážníci museli řešit konflikt v nemocnici, kde vyváděl opilý muž s nožem. Policisté ho nakonec dostali ven z toalety, kam se zavřel. Muž skončil na záchytné stanici. Zásah zachytila kamera městské policie.

Strážníky zavolali zdravotníci minulý týden v pátek do Fakultní nemocnice u svaté Anny.

„Na oddělení působil potíže agresivní a silně opilý pacient, který navíc vytáhl nůž a zamkl se s ním na toaletě. Zaměstnanci měli pochopitelné obavy, protože neměli tušení, co se zbraní zamýšlí,” sdělil v pondělí mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Na místě zasahovala pořádková jednotka městské policie vybavená ochranným štítem.

„Šestapadesátiletý muž i nadále svíral nůž v ruce a odmítal jej odložit, a tak mu ho strážníci vyrazili teleskopickým obuškem. Podezřelého potom dostali pod kontrolu donucovacími prostředky a spoutali ho,” upřesnil mluvčí.

Muž měl na těle drobná zranění, která si podle zdravotníků způsobil ještě před příchodem do nemocnice.

„Lékař doporučil převoz na záchytnou stanici, městská policie se událostí dál zabývá,” dodal Ghanem.

 

Zdroj: https://www.novinky.cz/krimi/clanek/zdravotniky-v-brne-ohrozoval-muz-s-nozem-40324463


Po Ústí běhaly děti s atrapami zbraní. Pořadatel: Všichni viděli, že to je hra

 

Desítky lidí pobouřily fotky z centra Ústí nad Labem, které se objevily na facebooku. Jsou na nich děti, které na sebe navzájem míří atrapami střelných zbraní. Šlo o propagaci podniku Lasergame Ústí, podle jehož manažera to děti braly jako zábavu a zbraně si nikdo nemohl s opravdovými splést, protože svítí.

„Naše zbraně se dají využít pro každou zábavu, například i v centru města,“ uvedli správci facebookové stránky Lasergame Ústí v příspěvku, který se teď po sociální síti šíří. Na přiložených fotkách jsou děti, které s napodobeninami střelných zbraní běhají ulicemi a parky Ústí nad Labem.

Ke snímkům začaly okamžitě přibývat nesouhlasné komentáře, podle nichž akce nebyla zrovna promyšlená. „Můžete mi říct, co se stane, až podobně vyzbrojený ‚zákazník‘ vyběhne na nic netušícího člověka, vlastnícího skutečnou, legálně nabitou zbraň?“ ptá se správců Mirek.

„Nechat běhat nezletilé děti v centru města s atrapami zbraní? Víte, co se mohlo stát?“ přidal se Lukáš. „To vypadá, že ty děti jsou provozovatelé té firmy, jinak to nemůže nikoho dospělého svéprávného napadnout,“ poznamenal ironicky Roman. „Tohle se stát v Americe, tak nevím, nevím,“ dodala Šárka.

Podle marketingového manažera Lasergame Ústí Jana Pehla šlo o jednorázovou akci, která měla na podnik upozornit. „Byla to čistě propagace a zábava pro ty děti. V centru jsme byli navíc byli jen chvilku, potom jsme se přesunuli do parku,“ prohlásil Pehl pro TN.cz.

Děti si prý s opravdovými střelci s reálnými zbraněmi nikdo splést nemohl. „Ty zbraně jsou hračky, vypadají tak, svítí a mluví. Svítí také čelenky, které ty děti měly na hlavách. Umíte si představit, že by někdo zastřelil dítě se svítící čelenkou a mluvící zbraní, jak lidi v komentářích naznačují? Ty děti na nikoho jiného nemířily, jen na sebe navzájem,“ uvedl Pehl.

Nezletilé hráče navíc podle něj provázeli dospělí, kteří rozdávali letáčky a kolemjdoucím vysvětlovali, o co jde. Zároveň však organizátoři akce přiznali, že tak bouřlivou a nesouhlasnou reakci nečekali. Fotky ale ze sociální sítě mazat nechtějí, podle Pehla nejsou nijak závadné.

Policie se případem zabývá, zatím ale zjišťuje, zda vůbec došlo k nějakému protiprávnímu jednání. Vyjádření by měla poskytnout v úterý.

Laser game je týmová sportovní hra, při které se využívají laserové zbraně. Hráči se snaží získat zásahy ostatních co nejvíce bodů, případně plní různé úkoly. Hraje se většinou v uzavřených prostorech, ale i na volném prostranství venku.

 

Zroj: https://tn.nova.cz/clanek/po-usti-behaly-deti-s-atrapami-zbrani-poradatel-vsichni-videli-ze-to-je-hra.html


Krvavá jatka v Kábulu: Útočníci stříleli rodící ženy na sále

Stříleli ženy a jejich novorozené děti na lůžkách v nemocničních pokojích. Ušetřeny nebyly ani ty, které právě rodily na porodním sále. Tak popisuje Frederic Bonnot, vedoucí programů Lékařů bez hranic v Afghánistánu, útok na nemocnici Dašt-e Barči v afghánském hlavním městě Kábulu. K činu se zatím nikdo nepřihlásil, ale americký zvláštní vyslanec pro Afghánistán Zalmay Khalilzad tvrdí, že ho má na svědomí organizace Islámský stát.

„Vrátil jsem se do porodnice den po útoku. Co jsem tam viděl, ukazuje, že to byla systematická střelba do matek. Procházeli pokoji porodnice a stříleli ženy v postelích. Bylo to metodické. Zdi jsou pokryté projektily, na zemi v pokojích je krev, auta jsou spálená, okna prostřílená,“ popisuje Bonnot.

Organizace Lékaři bez hranic nemocnici Dašt-e Barči podporuje posledních šest let.

Oficiální čísla uvádějí, že zahynulo 24 lidí a dalších nejméně 20 je zraněno, většina z nich jsou pacientky. V době útoku bylo v porodnici hospitalizováno 26 matek. Deseti z nich se povedlo najít společně se zdravotníky úkryt v bezpečnostních místnostech. Zbylých 11 žen bylo povražděno, tři přitom byly na porodním sále, jejich děti ještě nebyly narozené. Pět žen útočníci těžce zranili.

Mezi oběťmi jsou rovněž dva chlapci a afghánská porodní asistentka Lékařů bez hranic. Zraněni jsou také tři afghánští pracovníci organizace.

Bonnot tvrdí, že to byl záměrný útok s cílem zabíjet matky. Útočníci vtrhli do nemocnice přes hlavní bránu krátce po desáté hodině ráno v úterý 12. května. Ačkoliv se blíže nacházely další budovy a oddělení, ozbrojení muži zamířili přímo do porodnice, uvedli pracovníci Lékařů bez hranic, kteří byli v době útoku na místě.

Útok trval více než čtyři hodiny. „Je to šokující. Víme, že tato oblast v minulosti zažila útoky, ale nikdo by nevěřil, že by zaútočili na porodnici. Přišli zabít matky,“ řekl Bonnot.

Zvláštní vyslanec USA pro Afghánistán Zalmay Khalilzad tvrdí, že útok spáchala organizace Islámský stát, která se staví proti mírové dohodě afghánské vlády a radikálního islámského hnutí Tálibán. K atentátu na porodnici se ale organizace nepřihlásila. Povstalecké hnutí Tálibán se od něj rovněž distancovalo.

Mezinárodní zdravotní humanitární organizace Lékaři bez hranic otevřela porodnické oddělení s 55 lůžky v nemocnici Dašt-e Barči v roce 2014. Od začátku letošního roku tam přišlo na svět 5401 dětí. Lékaři bez hranic pro práci v Afghánistánu nepřijímají peníze od žádné vlády, veškeré projekty v zemi financují z příspěvků soukromých dárců.

Zdroj: https://www.novinky.cz/zahranicni/svet/clanek/krvava-jatka-v-kabulu-utocnici-strileli-rodici-zeny-na-sale-40324191


Probrali jsme se z iluze. Nemyslím si, že budeme žít ve strachu, říká psychoterapeut

Ekonomická a existenční nejistota patří k hlavním problémům, kterým nyní musíme… | foto:  Petr Kozlík, MAFRA

 

Jaký bude návrat do každodenního života poté, co přestanou platit ochranná protikoronavirová opatření? S tvrzením „co tě nezabije, to tě posílí“ lektor a psychoterapeut Tibor Brečka nesouhlasí. I náročná zkušenost ovšem může vést k pozitivním výsledkům.

Když vypukla koronavirová krize a značná část společnosti se ocitla v karanténě nebo nuceně začala pracovat z domova, zakusili lidé nejrůznější pocity. Od počáteční euforie, že nemusejí každý den chodit do práce, po frustraci z izolace. Do jaké fáze se dostáváme nyní? Psychoterapeut Tibor Brečka, zabývající se psychologií katastrof, situaci přirovnává k rekonvalescenci po nemoci. Důležité je nespěchat a neklást na sebe příliš velké nároky.

Lidovky.cz: Co bude při návratu do běžného života nejtěžší?
To je velmi individuální. Záleží na tom, jak situaci každý jednotlivec prožíval a jaké zažíval emoce. Pro někoho to nemusela být až tak velká změna, zatímco pro jiné zcela zásadní. Otázka také je, do jakého světa se vlastně budeme vracet a jak velký rozdíl oproti dřívějšku to bude. Obecně bych ale návrat přirovnal k hospitalizaci a rekonvalescenci. Onemocnění vás na nějakou dobu vyřadí z běžného života. Musíte počkat, až se tělo i psychika uzdraví, a vracíte se postupně. I nyní by to mělo být pozvolné. To znamená nesnažit se všechno změnit ze dne na den a nechtít po sobě víc, než na co v dané chvíli máme.

TIBOR BREČKA (* 1981)

Vystudoval psychosociální studia na Husitské teologické fakultě UK v Praze. Působí jako odborný asistent na katedře zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT, v Ústavu humanitních studií Newton College Praha a je doktorandem 1. lékařské fakulty UK v Praze v oboru lékařské psychologie a psychopatologie. Je členem Asociace forenzních psychologů a České psychoterapeutické společnosti ČLS JEP. Přes 10 let se zabývá forenzní psychologií, psychologií katastrof a krizovou komunikací.

 

Lidovky.cz: Proč někteří lidé zvládají mimořádné situace lépe než jiní?
To ovlivňuje celá řada faktorů. Obecně bychom se ale mohli odpíchnout od temperamentového ladění osobnosti, ať už vyjdeme ze starého antického modelu, který rozlišuje čtyři základní typy temperamentu – flegmatik, melancholik, cholerik a sangvinik –, nebo z jungiánského pojetí introverze a extroverze. A roli hraje nejen duševní, ale i fyzická složka.

Lidovky.cz: Během pandemie jsme procházeli různými fázemi vnímání situace. Jaká přijde po karanténě?
Paralelu k prožívání mimořádných situací můžeme najít v modelu Küblerové-Rossové. Na začátku je vždycky šok, překvapení, do jisté míry neschopnost racionálně uchopit, co se to vlastně děje. Poté dojde k určitému pochopení. Dostavují se emoce, ať už smutek, vztek, nebo nejistota. Postupně bychom se měli dobrat k adaptaci na situaci. Problém teď ale je, že nevíme, na co se máme adaptovat. Kdybych to měl přirovnat k adaptaci pacienta na těžké onemocnění, překvapivě má mnohem více informací o tom, co může očekávat a jak se mu změní život.

Lidovky.cz: Co můžeme očekávat?
Nevíme. Ani nevíme, jak dlouho to bude trvat. Nejsem ekonom, ale ekonomická otázka je jednou z nejzásadnějších. Když se na to podíváme z pohledu Maslowovy pyramidy potřeb, je pro nás důležité, aby naše základní potřeby byly saturovány. Jde o to, jestli se po krizi lidé budou moci vrátit do zaměstnání, znovu rozjet podnikání. Tato ekonomická a existenční nejistota jsou teď jedním z hlavních problémů, kterým musíme čelit. V poslední době, kdy jsme žili v blahobytu a kvalita života byla poměrně vysoká, jsme měli prostor zaměřit se i na existencionální problémy, jako je téma smrti nebo smyslu života. Najednou ale nezanedbatelné procento lidí nyní začne řešit otázky nikoli existencionální, ale existenční. A to má základní vliv na to, jaký ten návrat bude.

Lidovky.cz: Snáší člověk pocit nejistoty hůře, než kdyby situace sice nedopadla nejlépe, ale alespoň by věděl, na čem je?
Myslím si, a vycházím i ze zkušenosti svých pacientů, že vědět negativní informaci je lepší než nejistota. Když nevíme, co se stane, můžeme se sice utěšovat možnou pozitivní alternativou, ale většina z nás by asi chtěla vědět, co se stane. Člověk potřebuje určitou míru tvrdých dat, aby si mohl budovat svůj pocit jistoty. Naše predikce budoucnosti je ale hodně limitovaná a jenom nám to ukazuje, jak je celý náš život do značné míry nejistý.

Lidovky.cz: Bude velký šok po tak dlouhé pauze zase chodit každý den do práce a zvyknout si na běžný, každodenní život?
Nijak zvlášť problematické to nebude a v řádu dnů či týdnů se do toho zase dostaneme. Je ale zajímavé se podívat, jak se změní způsob práce. Některé firmy si nyní uvědomily, že práce z domova může být funkční a mít i pozitivní ekonomický dopad. Jistě to nejde u všech profesí, ale pokud home office zaměstnanci vyhovuje, může být výhodný pro obě strany. Také jsme zjistili, kolik se dá ušetřit času – není třeba se kvůli všemu scházet, může stačit jen e-mail a cesta na schůzku někdy trvá mnohem déle než samotný mítink. Naučili jsme se, že spousta věcí se dá dělat moderně a online. Samozřejmě to ale nejde vztáhnout na všechno.

Lidovky.cz: Spousta lidí postrádala sociální kontakt. Změní se nějak náš pohled na vztahy?
Předtím nám nedocházela důležitost klasické, „pregooglovské“ mezilidské interakce. Nyní jsme si mohli uvědomit, co nám na té běžné rovině chybí a zároveň s kým nám kontakt naopak nechybí vůbec.

Lidovky.cz: Žili jsme v uspěchané době, pandemie nás ale přinutila se zastavit. Utrhneme se nyní opět ze řetězu, nebo si z této zkušenosti něco vezmeme?
Možná stojí za zamyšlení, jestli to tempo, ve kterém jsme fungovali, bylo nutné. Jestli jsme takhle opravdu museli žít, anebo to byl jen vyfabulovaný tlak na výkon.

Lidovky.cz: O současné krizi se mluví jako o příležitosti dát si svůj život do pořádku. Vyjdeme z ní jako ,,lepší“ lidé?
Nezastávám názor, že z krize musíme vyjít lepší. Nedávno jsem četl článek, kde současnou situaci přirovnali k cestování s dětmi. Když člověk cestuje sám, má spoustu plánů, co všechno by chtěl vidět, a je to pro něho velmi obohacující. S dětmi ale máte jediný cíl: dorazit všichni a zdraví. Myslím, že teď mnohem častěji cestujeme s dětmi a pro mnoho lidí tato situace není jen příležitost, ale naopak velká zátěž. Důležité je ji přežít a nemít na sebe velké nároky. Pocit, že během karantény se musíme stihnout naučit finsky, napsat knihu nebo založit nový byznys, je trochu přehnaný. Každá krize ale má i svůj růstový potenciál. Když k ní rozumně přistoupíme, můžeme z ní něco vytěžit. Můžeme tento čas využít k nějaké osobní inventuře, vyjasnit si, co vlastně v životě chceme a potřebujeme. Třeba zjistíme, že jsme už dlouho ve vztahu, ve kterém vlastně vůbec nechceme být, jen jsme v tom hektickém každodenním životě neměli čas se nad tím zamyslet. Krize může mít katarzní efekt a i bolestivé zkušenosti mohou vést k pozitivním výsledkům.

Lidovky.cz: Během pandemie se projevila i solidarita mezi lidmi. Celý národ šil roušky, lidé si pomáhali… Dokáže tato zkušenost sjednotit společnost?
Dovedu si představit, že se může pozitivně odrazit na komunitním životě. Lidé, kteří dřív kolem sebe chodili bez povšimnutí, se začnou více zajímat o druhého člověka. Probíhaly akce dobrovolníků, kteří pomáhali lidem, již se cítili osamělí, nebo seniorům zašli nakoupit nebo vyvenčit psa. Pokud jsme někomu reálně pomohli nebo nám samým byla poskytnuta pomoc, může dojít k nějaké změně. Důležitá je osobní zkušenost. Když to sledujeme jen zprostředkovaně, skrze média, nemá to tak velký dopad. Vidíme to na různých mimořádných událostech. Nejdříve zajímají celý svět, pak zájem opadá a nakonec to řeší už jen ti, jichž se to osobně týká. Myslím, že kvůli koronaviru ke sjednocení naší společnosti, která je obecně rozdělená, nedojde.

Lidovky.cz: Jak se změní náš vztah ke světu? Uzavřeme se jako národ víc do sebe?
Záleží, jakým způsobem celkově nazíráme na svět. U lidí, kteří ještě před krizí byli například zastánci Evropské unie, bude přetrvávat tendence ke globálnímu uchopení problému. Současný svět je ale postaven na vzájemné spolupráci a ve 21. století už ani není možné uzavřít se ve své zemi. Už jen z ekonomického hlediska je to nesmysl. Musíme si uvědomit, že čelíme globální krizi, a dává smysl řešit globální krize na lokální úrovni? Nad tím bychom se měli zamyslet.

Lidovky.cz: Až, pokud vůbec, se život vrátí k normálu, jak rychle může společnost zapomenout, že tu nějaká koronavirová pandemie byla?
Délka paměťové stopy souvisí s intenzitou emoce, která krizi doprovázela. Pokud nám koronavirová krize nezpůsobila větší škody, nepřišli jsme o milovanou osobu, ekonomické následky nás neuvrhly do nezaměstnanosti, můžeme zapomenout poměrně rychle. Pokud nás daná situace silně zasáhla, budeme si to pamatovat déle.

Lidovky.cz: Budeme nadále žít ve strachu?
Nemyslím si. Záleží ale na tom, jak téma bude nadále medializováno. Ať se nám to líbí, nebo ne, média na nás mají velký vliv. Pokud je riziko neustále komunikováno, máme tendenci vnímat ho silněji. Pokud se způsob komunikace dlouhodobě nemění, začneme ho vytěsňovat, to se ale v koronavirové krizi nedělo, protože situace se pořád proměňovala. Také záleží, jak si člověk informace interpretuje. Názorným příkladem byl například pojem ,,promořování populace“. Jde o odborný, korektní termín. Jakmile ho ale začneme používat mimo odbornou obec směrem k širší veřejnosti, nemusí být pochopen ve svém pravém významu. Slovo „promořování“ může v člověku vyvolat strach a negativní pocity.

Lidovky.cz: Měla by v nás po této zkušenosti zůstat určitá zdravá dávka strachu?
Pokud je strach zdravý, je namístě, protože nás chrání. Hrozně bych si přál, když už nic víc, abychom si z této situace vzali alespoň to, že si máme mýt ruce. A také k sobě byli ohleduplnější. Kolik lidí například jezdí MHD nebo chodí do práce, když mají chřipku? Byl bych rád, kdybychom si to, co jsme se naučili během koronaviru, zapamatovali i pro další krize.

Lidovky.cz: Jaký dopad na lidi může mít všechen ten strach a stres, které během krize zažívali?
Pokud je strach nebo izolace intenzivní, dopady jsou poměrně závažné. Člověk obecně není samotář, ale stvoření, které má žít v nějakém společenství. Když jsme teď byli uvrženi do izolace, mohl to pro nás být impulz si uvědomit, jak jsou pro nás mezilidské vztahy důležité. Někdy mám pocit, že žijeme v jakési iluzi, že nikoho k životu nepotřebujeme. Když všechno funguje, může nám tato iluze připadat pravdivá. Zapomínáme, kolik lidí má podíl na tom, že je můj život takový, jaký je. Už třeba jen dovoz nákupu. Kolik lidí, od zemědělce až po kurýra, stojí za tím, že se nám přede dveřmi objeví košík? Nic se neděje samo.

Lidovky.cz: Platí o koronavirové krizi, že co nás nezabije, to nás posílí?
Není to tak docela pravda. Některé události nás sice nezabijí, ale rozhodně z nich nevyjdeme posílení. Spíš bych asi odpověděl jako psycholožka Daniela Vodáčková, která říká, že krize je růstová záležitost a je normalitou života. Celý náš život je z určitého úhlu pohledu takový sled menších či větších krizí a do jisté míry nás posouvají. Můžeme díky nim pochopit, co je pro nás opravdu důležité. Americký psycholog Irvin Yalom hodně pracoval s onkologickými pacienty a někteří byli schopní říct, že rakovina je to nejlepší, co je v životě potkalo. Díky ní si uvědomili, že do té doby jen přežívali, a až nemoc je naučila, co to znamená, opravdu žít. K takové hloubce je ale velmi obtížné dojít.

 

Zdroj: https://www.lidovky.cz/lide/probrali-jsme-se-z-iluze-nemyslim-si-ze-budeme-zit-ve-strachu-rika-psychoterapeut.A200511_103920_lide_ape