Blog
Blog
Policie zadržela podezřelého z vraždy prodavačky, skončil na psychiatrii
Policie dopadla podezřelého muže, kterého hledala v souvislosti s úterní vraždou prodavačky v obchodním centru v Letňanech v Praze 9. Před dopadením se procházel po Karlíně nahý, proto ho záchranka převezla do psychiatrické léčebny v Bohnicích.
„Podezřelého šestadvacetiletého muže kriminalisté během několika málo hodin vypátrali. Je umístěn v psychiatrické léčebně a na případu budou kriminalisté dál pracovat,“ uvedl mluvčí policie Jan Daněk.
Nejdříve si podezřelého všimli strážníci ve středu v půl osmé ráno v Karolínské ulici v Praze 8. Podle informací městské policie vstoupil do jedné z administrativních budov nahý.
„Vzhledem k tomu, že byl zjevně psychicky narušen, ale nebyl agresivní, strážníci přivolali na místo kolegy ze záchranné služby,“ uvedl mluvčí strážníků Jan Čihák.
Následně muže vyzvedla záchranka, která ho dopoledne převezla z Karlína do psychiatrické léčebny. Při převozu záchranáři upozornili policii. Při pátrání pomohly policistům také informace od svědků, kteří podezřelého viděli odcházet z obchodu.
Událost se stala v úterý večer v obchodním centru v Letňanech v jedné z prodejen oblečení.
„Podle prozatímních zjištění pachatel přišel do obchodu, tam se převlékl do nových šatů a zavraždil dvaačtyřicetiletou ženu,“ informoval mluvčí.
Doplnil, že násilník při odchodu z prodejny vzal z pokladny peníze a zmizel.
„Mohu potvrdit, že se v úterý ve večerních hodinách stala v prostorách obchodního centra vražda. V této chvíli probíhá vyšetřování a více informací sdělí policie,“ řekla mluvčí obchodního centra Ivona Novotná.
Dodala, že nákupní galerie je i přes vyšetřování otevřená. Samozřejmě s výjimkou místa činu.
Kriminalisté při pátrání uvedli, že pachatel v obchodě nechal svoje staré oblečení: takzvané plísňové džíny značky Croop Denim, červenou flanelovou košili Mustang, černé tenisky DC, hodinky Daniel Klein a tmavou kšiltovku Marks & Spencer.
V prodejně nechal také červený zapalovač s nápisem “Sex instructor – first lesson free!“.
„Z obchodu odešel v novém pánském tmavém obleku značky Otto Berg ve velikosti 50. Stejné značky byly i polobotky,“ dodal mluvčí.
Menší obchody vlastní ochranku nemívají
Podle bezpečnostní expertky provozovatel obchodního domu obvykle najme bezpečnostní službu, která zajišťuje bezpečnost centrálně na chodbách a hlídá kamerový systém.
„Velké prodejny, jako H&M a C&A, mají navíc svoji vlastní ochranku. Menší obchody musejí spoléhat na ochranku celého obchodního centra,“ řekla iDNES.cz Veronika Fáberová, konzultantka v oblasti bezpečnosti.
Obchodní centra patří do skupiny tzv. měkkých cílů, kam patří místa s nízkou úrovní ochrany jako jsou také nádraží nebo sportovní stadiony.
Vraždu v obchodním centru řešila policie naposledy v létě 2016. Psychiatricky léčená třiatřicetiletá žena si v obchodě pořídila nůž a na pražském Smíchově ubodala náhodnou ženu. Za vraždu a pokus o ni jí pražský městský soud uložil 30 let vězení.
ŠKOLENÍ BEZPEČNOSTNÍCH AUDITORŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ
Asociace Bezpečná škola ve dnech 5.-6.března 2018 na zámku Berchtold u Prahy, za přispění společnosti Doverville, zorganizovala první běh formálního školení bezpečnostních auditorů škol a školských zařízení. Školení se zúčastnilo 16 posluchačů z řad bezpečnostních expertů, kteří prošli specializovanými lekcemi 9 lektorů.
Jednatelka Doverville, Veronika Fáberová, členka Asociace bezpečná škola, se školení zúčastnila jako posluchač, ale i jako lektor.
“ Obsah školení je plně v souladu s normou ČSN 73 4400 „Prevence kriminality – řízení bezpečnosti při plánování, realizaci a užívaní škol a školských zařízení“ a také v souladu s Metodikou k aplikaci nové normy. JUDr. Tomáš Koníček, vrchní ministerský rada z odboru Prevence kriminality MV ČR, který kurz zahájil, řekl “ Jsem potěšen, že ABŠ již bude mít seznam, v blízké budoucnosti, certifikovaných auditorů. Provedení odpovědného auditu je základem řešení bezpečnosti ve školách.“
ABŠ se v rámci rozvoje svých vzdělávacích aktivit rozhodla a zahájila práce na úpravě svého systému vzdělávání auditorů tak, aby tento systém získal akreditaci u Českého institutu pro akreditaci, o.p.s. „Akreditací u národního akreditačního orgánu chce ABŠ deklarovat jednoznačnou transparentnost a důvěryhodnost svého vzdělávacího programu“ dodal Martin. Dudek, ředitel certifikačního a inspekčního orgánu.
Vyškolení auditoři a kontakty na ně budou zveřejněni na stránkách Asociace bezpečná škola a stránkách MV ČR.
Doverville zajišťuje organizaci dvou konferencí na MV ČR
Doverville se stala organizačním partnerem dvou speciálních konferencí: Konference 60 dní do GDPR – pro školy a Konference Prevence kriminality a technická normalizace. Pořadateli konference o GDPR jsou MV ČR a Asociace Bezpečná škola a u konference o normalizaci jsou pořadatelé MV ČR, Česká standardizační agentura a AGA. Doverville zajišťuje pro obě akce organizační servis včetně registrací.
S osobními údaji klientů se dnes vesele obchoduje, říká auditor
Od května začnou platit nová pravidla pro nakládání s osobními údaji, jež mají zamezit nedbalému přístupu k ochraně citlivých informací. „Ve firmách leží hromady dokumentů volně na stole, kartotéky s osobními údaji se nezamykají, počítače s citlivými daty jsou volně přístupné. To se bude muset změnit,“ říká odborník na danou problematiku Radek Kubíček.
Auditor GDPR Radek Kubíček | foto: Yan Renelt, MAFRA
Firmy, živnostníci, ale třeba i školy nebo nemocnice se připravují na nová pravidla, jež přináší Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Nařízení, které schválila Evropská unie a u nás začne platit 25. května, se bude týkat všech podniků a organizací, které zpracovávají osobní údaje. Správci a zřizovatelé budou muset dokládat, jak svěřená data chrání.
Proč je podle vás potřeba chránit osobní data?
Každý z nás poskytuje osobní údaje při různých registracích, on-line nákupech nebo při využívání dalších služeb, včetně služeb veřejné správy. GDPR přináší kontrolu nad tím, jakým způsobem jsou naše data chráněna, a stanovuje pravidla pro ochranu našich práv.
Uvedu jeden příklad, kdy ke zneužití dat došlo: Jeden ze zaměstnanců IT oddělení společnosti T-Mobile odcizil klientskou databázi firmy, a kvůli tomu došlo k masivnímu úniku dat více než milionu zákazníků. Unikly údaje o tarifech, jména i data narození, průměrné útraty i čísla účtů. Společnost dostala pokutu ve výši 3,6 milionu korun. Kdyby k úniku dat takového rozsahu došlo až v okamžiku, kdy GDPR vstoupí v platnost, mohla by pokuta být vyčíslena na částku až 270 milionů korun.
Takže nařízení přenese odpovědnost za pochybení na zaměstnance? Definuje také případné sankce, které by je měly odradit?
Primární odpovědnost je vždy na straně správce osobních údajů – nejčastěji statutárních zástupců, v jejichž kompetenci je nastavit taková bezpečnostní opatření, aby k únikům docházelo v minimální míře. Určitá míra odpovědnosti však přechází také na zaměstnance, kteří jsou v roli zpracovatelů osobních údajů. Míra této odpovědnosti bude stanovena na základě zpracování analýzy rizik ve vztahu k agendám, ke kterým má zaměstnanec přístup. Na základě toho pak zaměstnavatel může požadovat náhradu škody, pokud se prokáže, že vinu za únik osobních údajů nese prokazatelně zaměstnanec.
Je možné odpovědnost přenést také na externí firmy, které pro organizaci osobní údaje zpracovávají?
Povinnost ochrany dat se bude vztahovat samozřejmě i na externí zpracovatele osobních údajů. Kromě mzdových účetních se to týká také například dodavatelů účetních programů, evidenčního softwaru a podobně. Zde je nutné smluvně stanovit nejen míru odpovědnosti za případný únik dat, ale také je důležité, aby si vedení společnosti ověřilo, jakým způsobem zajistil soulad s nařízením jeho dodavatel.
Co je všechno považováno za osobní citlivá data?
Patří sem údaje o rasovém a etnickém původu, sexuální orientaci, náboženském vyznání, informace o zdravotním stavu, trestních deliktech, genetické a biometrické údaje. Proto zde platí přísnější pravidla pro jejich zpracování. Řada subjektů brala osobní údaje na lehkou váhu. Přišli jsme třeba na to, že ve firmách leží hromada papírů volně na stole, kartotéky s osobními údaji se nezamykají, počítače s citlivými daty jsou volně přístupné. To bude potřeba, aby se změnilo.
Jeden účetní mi říkal, že bude muset dávat šanony do trezoru. Je to pravda?
Nařízení se samozřejmě dotýká i fyzické bezpečnosti, takže určitě budou muset mít uzamykatelné kartotéky. Pokud zálohují určitá citlivá data na serverech, tak by měla být zpřístupněna jenom určitým osobám. Bude potřeba dodržovat zásady kyberbezpečnosti.
Z čeho máte největší obavu vy sám?
V tuto chvíli mě nejvíce udivuje, kolik správců osobních údajů bere problematiku GDPR stále na lehkou váhu a vyčkává, jestli si to někdo nerozmyslí a nařízení nezruší. Jedná se nejen o komerční sféru, ale také o zástupce veřejné správy. Tito lidé si neuvědomují nebo podceňují rizika –například trestněprávní odpovědnost –, která mohou nastat. Pro obce a města i další žadatele to v případě prokázání trestného činu může znamenat i pozastavení dotací z Evropské unie.
Do budoucna se pak začínám obávat dvou věcí. Na straně jedné může docházet k zamlčování bezpečnostních incidentů, protože lidem bude připadat obtížné do 72 hodin definovat rozsah ztráty dat, připravit protokol a nahlásit vše na úřadu. Na druhé straně může dojít k tomu, že se roztrhne pytel se žalobami, které mohou v některých případech směřovat až k Evropskému soudnímu dvoru.
Je také velmi důležité jmenovat kvalitního pověřence pro ochranu osobních údajů. Jeho funkci řada lidí i subjektů neustále podceňuje a myslí si, že to bude jen funkce „na papíře“. Dokud nepadnou pokuty, které se budou medializovat, a nezačnou se představovat příklady špatné praxe, tak se řada organizací bude snažit nacházet kličky, jak nařízení obejít.
Na co všechno bude potřeba souhlas?
Souhlas bude nutný k využívání sociálních sítí, pro odběry newsletteru, k zasílání obchodních sdělení a podobně. Více však bude potřeba zaměřit se na to, jak musí takový souhlas vypadat – protože ty dnešní obecné souhlasy budou nedostatečné.
Změny se budou týkat i škol. Jsou již na zavedení nařízení připraveny?
Bohužel ne. Řada škol a školských zařízení vyčkává, jak se situace vyvine. Naše praxe ukazuje, že ředitelé nevědí, jak celou problematiku GDPR uchopit. Snažíme se díky spolupráci se Spolkem na ochranu osobních údajů nebo Asociací bezpečná škola připomínkovat metodiky ministerstva školství, ale také připravujeme případové konference pro ředitele škol. Prostřednictvím našich členů se snažíme být tou pomyslnou pomocnou rukou, proto se na nás školy mohou s důvěrou obracet s dotazy nebo požadavky na zajištění veškerých služeb, včetně funkce pověřence.
Co bude tedy pro školy GDPR v praxi znamenat?
Prvním krokem je v každém případě vstupní audit, který zhodnotí stávající stav a rozsah zpracování osobních údajů. Poté bude následovat přijetí určitých organizačních a technických opatření, která by však neměla nijak zásadně narušit chod školy. Dalším krokem bude zpracování analýzy rizik a stanovení míry odpovědnosti za zpracování údajů u jednotlivých pracovníků školy. Od května pak bude pro školy platit povinnost jmenovat pověřence pro ochranu osobních údajů.
Jaká bude role takového pověřence?
Funkce pověřence budí asi největší rozpory. Hlavním úkolem bude vykonávat poradenskou činnost a kontrolovat, jestli nařízení dodržují. Dále bude realizovat školení pro zaměstnance, analyzovat a ohlašovat případy narušení bezpečnosti a tak dál. Těch činností je mnohem víc. Ve školách bude často nutné zajistit tyto služby externě, a to kvůli možnému střetu zájmů stávajících pracovníků. Toho už využívají některé komerční subjekty, které sice lákají na nízkou cenu, ale služby pověřence nabízí jen přes telefon nebo e-mail, což podle mě nelze.
Spíše doporučujeme zajistit si prověřené společnosti na zpracování vstupního auditu a analýzy rizik a následně si zvolit schopného a kompetentního pověřence se zkušenostmi v oblasti informační, fyzické i kybernetické bezpečnosti a v oblasti práva a auditní činnosti. Na první pohled dražší paušální služby mohou škole ušetřit nemalé peníze v případě kontroly dozorových orgánů nebo žalob ze strany subjektů údajů. Také jim doporučuji, aby se nebáli smluvně vyžadovat pojištění odpovědnosti poskytovatele služeb, sankce a náhradu škody, ale také například dopravní dostupnost pověřence nebo jeho osobní účast v případě kontroly dozorových orgánů.
Když jdu dnes točit reportáž do školy, musím si opatřit písemný souhlas tamních žáků. Bude to nadále stačit, nebo bude systém ještě přísnější?
Pro tento účel určitě souhlas stačit bude. Pravděpodobně však bude nutné jeho znění upravit tak, aby splnil požadavky GDPR. Podle něj totiž souhlas musí obsahovat jednoznačně definovaný účel a dobu zpracování, musí být informovaný, doložitelný a ničím nepodmíněný.
GDPR se samozřejmě netýká jen škol, ale také třeba podnikatelů a živnostníků. Co budou oni muset dělat jinak?
Záleží na tom, jak dodržovali stávající zákon o ochraně osobních údajů. Pokud měli nastavené funkční procesy ochrany osobních údajů, určitě pro ně GDPR není strašákem a bude jim stačit aktualizovat stávající systém. V případě, že legislativu nedodržovali, čeká je spousta práce a GDPR pro ně může být hrozbou, protože teď během pár měsíců musí stihnout to, co řadu let zanedbávali.
Vezměme to teď z druhé stránky. Změní se třeba něco pro mě jako pro uživatele e-shopu?
Co se týče nákupu zboží nebo služeb, tak ne, protože tento proces od výběru zboží až po doručení k zákazníkovi se řídí platnými zákony. Pokud by však obchodník chtěl využít váš e-mail nejen k zaslání potvrzení objednávky, ale také například k rozesílání obchodních sdělení, nesmí být políčko s udělením takového souhlasu předvyplněno, ale musíte to být vy, kdo ho aktivně odklikne v případě, že zájem o takové e-maily máte. Kromě toho všichni obchodníci mají povinnost na svých stránkách zveřejnit zásady ochrany osobních údajů.
Z toho, co slýchám od učitelů nebo živnostníků, mi vyplývá, že si každý podmínky nařízení vykládá trochu jinak. Čím by se tedy měli řídit?
Zdravým selským rozumem, protože je potřeba najít optimální cestu k zavedení GDPR tak, aby správce údajů mohl s klidným svědomím prokázat, že udělal maximum pro to, aby zpracovávané osobní údaje chránil. Především je pak nutné, aby se organizace, které se do této problematiky snaží vnést světlo, sešly u kulatého stolu na ministerstvu vnitra a spolu s odpovědnými orgány se dohodly, jak nastavit jednotná pravidla do doby, než bude schválen adaptační zákon, tedy návrh zákona o zpracování osobních údajů.
Jaké podle vás nařízení přinese výhody?
Mezi výhody určitě patří nastavení jednotných pravidel a šance, že nebude docházet k prodejům klientských databází mezi firmami. Za důležité také považuji to, že bude jasně definovaná míra právní odpovědnosti jednotlivých zaměstnanců a všechno nepůjde na vrub organizace.
A naopak?
Největší nevýhodou z pohledu správců dat jsou finanční náklady. Implementace GDPR a dodržování pravidel ochrany osobních údajů pravděpodobně bude vyžadovat své stálé místo v rozpočtech organizací, protože problematiku ochrany osobních údajů nebude možné vyřešit jednorázovou investicí. Kvůli nedostatku kvalifikovaných auditorů a pověřenců se mohou nabídky na tyto služby vyšplhat k astronomickým částkám.
Je podle vás toto nařízení potřeba?
Já se domnívám, že ano. Řada subjektů bere ochranu osobních údajů na lehkou váhu a považuje osobní údaje za další komoditu ve firemním portfoliu. Kontrola v této oblasti je nezbytností, protože dnes je běžnou praxí, že se přístup k citlivým osobním údajům nekontroluje, spisy se povalují volně na stolech v otevřených kancelářích a klientské databáze se vesele rozprodávají na trhu.
Autor a zdroj: Michaela Bůnová, iDNES.cz,3. února 2018 9:45
Narodil se v roce 1980. Vystudoval Univerzitu Palackého a obor veřejná správa na Univerzitě CEMI. V praxi se dlouhodobě věnuje auditorské činnosti, informační a datové bezpečnosti a oblasti risk managementu. Je jednatelem společnosti 2K Consulting a členem Spolku pro ochranu osobních údaju, kde působí v komisi pro veřejnou správu a podílí se na vzniku registru pověřenců pro Česko. Působí také jako předseda pracovní skupiny GDPR v Asociaci bezpečná škola.
Bezpečnost – podmínka svobody a prosperity
Přednáška Veroniky Fáberové z Konference o bezpečnosti, která se konala 29.11.2017 na Pražském hradě.
Fáberová o ochraně měkkých cílů na Pražském hradě
Jednatelka společnosti Doverville byla oslovena jako expertka na ochranu měkkých cílů, aby vystoupila na konferenci „BEZPEČNOST – PODMÍNKA SVOBODY A PROSPERITY“ s podtitulem „Připravme mladou generaci na řešení krizových situací“, která se uskuteční 29. 11. 2017 v Míčovně Pražského hradu pod záštitou prezidenta republiky Miloše Zemana.
Jednou ze základních podmínek rozvoje země a zvyšování prosperity obyvatel je zajištění bezpečnosti. Historická zkušenost ukazuje, že státy a občané požívající výhod bezpečného prostředí mají pro svůj rozvoj znatelně lepší podmínky. V současnosti je bezpečnost, vedle zdraví, svobody a uspokojení základních materiálních potřeb, vnímána jako nejdůležitější kvalitativní parametr lidského života.
Stát není a nikdy nebude všemohoucí, významnou úlohu při zajištění bezpečnosti musí přijmout také občané.
Veronika Fáberová bude hovořit na téma „OCHRANA MĚKKÝCH CÍLŮ – módní hit nebo realita?“ Co vůbec dělá stát pro ochranu měkkých cílů? A co můžeme udělat my všichni?
Registrovat se na konferenci můžete ZDE a program naleznete ZDE Vstup na konferenci je volný.